A bázeli SBB pályaudvar mellett lévő 78 méter magas épületet napelemekkel látták el. A Grosspeter Tower nevű bázeli ház teljes homlokzatát napelemek fedik. Andreas Kaufmann, a Burckhard+Partner nevű iroda felelős építésze elmondta, hogy ez egy tudatos döntés volt. Direkt olyan toronyházat akartak tervezni, amelynél nem látszik, hogy a homlokzat napelemekből áll. Ez arra vezethető vissza, hogy néhány évvel ezelőtt a bázeli döntéshozók még azt az álláspontot képviselték, hogy a fotovoltaikus rendszerek toronyházakra való felszerelése zavarja a városképet. Kaufmann ezzel egyetértett és hozzátette, hogy az építészetnek kellett alkalmazkodnia az igényekhez, írta a srf.ch. A Grosspeter Tower esetében 450 különböző méretű napelemet használtak fel. A technikának köszönhetően az épület a működéséhez szükséges energia kereken 30 százalékát tudja megtermelni. Ez pedig az építész szerint nagyon komoly arány, mert a toronyházak nagyon sok energiát használnak fel. A csúcstechnikás épület elkészítése ugyanakkor nem olcsó mulatság, bár Kaufmann konkrét összeget nem akart elárulni. A szakember csak annyit mondott, hogy a Grosspeter Tower megépítése sokkal több pénzt emészt fel, mint egy hagyományos toronyházé.

bild_1.jpg

 

 

A német városban egy projektkonzorcium, innovatív építési koncepciót dolgoz ki a fenntartható és intelligens lakóépületek szabványainak meghatározására. A folyamat része egy napelemes toronyház felépítése is. A Frey építésziroda projektleírásából kiderült, hogy a Smart Green Tower nevű épületet a korábbi freiburgi teherpályaudvaron építik fel a jövő évben. A toronyház 5600 négyzetméteres területen épül fel és az alapterülete 15 000 négyzetméter lesz. Az épületben szolgáltató és lakónegyedek egyaránt lesznek, s ehhez fog társulni egy intelligens energiakoncepció.

A tervek alapján az építészek szinte a teljes külső homlokzatot fényáteresztő napelemekkel látják el, amelyek összteljesítménye 400 kilowatt lesz és évente körülbelül 250 000 kilowattóra áramot tud majd termelni. A napelemes homlokzatot egy nagy akkumulátor fogja kiegészíteni, amely nem csupán az optimalizált energiaellátásra szolgál majd, hanem a hálózat stabilizálására is. Az energiatárolót az ADS-Tec biztosítja, s a berendezés által termelt hőt a medencék és az üvegházak fűtésére akarják felhasználni, míg a pumpákat a napenergia segítségével megtermelt áram fogja működtetni, írta a energate-messenger.de.

0dc984efd0735b18a390a22a2b7037a0.jpg

Az energiatermelés és -fogyasztás koordinációjára a Siemens egy energiamenedzselési rendszert akar telepíteni, amely lehetővé teszi majd a különböző üzemeltetési stratégiákat, például a saját felhasználás optimalizálását vagy a terhelés elosztását. Emellett a központi vezérlés átfogó lesz és érinteni fogja az épületautomatizálást és -biztonságot, a videomegfigyelést, a tűzvédelmet és a hozzáférések ellenőrzését. A projekt egyébként nem csupán a toronyházat foglalja magába, hanem annak környékét is, ahol egy "okos zöld kerületet" akarnak kialakítani.

 

A Gudzsarát szövetségi államban található településnek 22 000 lakosa van és a központi kormány irányítása alá tartozik. Narendra Modi indiai miniszterelnök az elmúlt években támogatta a napenergiás beruházásokat és mindez hatással volt Diu fejlődésére is. A városban számos napelemet szereltek fel és mostanra 100 százalékban napenergia segítségével működik. Ezáltal követendő példa lehet az indiai metropoliszok számára. Diuban eddig összesen 13 megawatt kapacitású napelemeket szereltek fel, a háztetőkön lévő napelemek kapacitása 3 megawatt, míg a földön elhelyezett moduloké 10 megawatt. A város átlagosan 7 megawattot használ fel. A beruházásoknak köszönhetően az egyes lakosok havi áramszámlája kereken 12 százalékkal csökkent. Mindez azzal is összefügg, hogy a megtermelt áram jelentős részét helyben felhasználják. A napenergiás fejlesztések ellenére megmaradt Gudzsarát hagyományos hálózaton keresztüli áramellátása is. Erre azért volt szükség, mert hiányoznak a helyi energiatárolók és biztosítani akarták a megfelelő áramellátást akkor is, ha a napenergiás rendszerek valamilyen okból kiesnének, írja a trendsderzukunft.de. Az indiai központi kormány életre hívta az Okosvárosok Misszió nevű kezdeményezést, amely a tervek alapján gondoskodhat majd arról, hogy összesen 100 város fenntarthatóbb és intelligensebb legyen. Az átállást pénzzel és műszaki szakértelemmel segítenék.

150227-solarcity.png

Amennyiben egyre több áram származik szél- és naperőművekből, úgy egyre bizonytalanabbá válhat az ellátás. Nagy-Britannia éppen ezért a következő években létrehozná a világ legnagyobb energiatároló-hálózatát. A SPIEGEL birtokába jutott ágazati információk alapján a Pivot Power cég és a National Grid helyi hálózatüzemeltető összesen 45 energiatároló egységet akar felszerelni Anglia, Skócia és Wales áramhálózatának neuralgikus pontjain. Az egyes egységek teljesítménye 50 megawatt lenne. Az első tíz modult a következő 18 hónapban állítják üzembe. A cél egy olyan nemzeti energiatároló-hálózat létrehozása, amelynek a teljesítménye több mint 2 gigawatt, ez két kis méretű atomerőmű teljesítményének felel meg. Az új rendszer lényege az, hogy eltárolja a megtermelt áramból a felesleget, majd amikor szükség van arra, akkor visszatáplálja a hálózatba. Az egységek annyi áramot őriznek majd, amely elegendő 235 000 háztartás egy napig való működésére. Ezáltal biztosítani fogja, hogy az áramellátás mindig biztonságos és stabil maradjon. Emellett a Pivot Power az energiatárolók mellett kiépítené a világ legnagyobb gyorstöltőállomás-hálózatát is az elektromos autók számára. Az 1,6 milliárd fontos projektet többek között energiaipari és autós társaságok finanszírozzák, valamint a Downing LLP nevű befektetőcég, amely egy közösségi finanszírozású platformot üzemeltet.

pivot-power-map-2.jpg

Az európai uniós tagállam az előző esztendő hasonló időszakához képest több mint 7 százalékkal növelte a napenergia-termelést. Az idei év első négy hónapjában Németország összesen 10,1 milliárd kilowattóra napenergiát termelt. Ez rekordnak számít. Victoria Ossadnik, az Eon Energie Deutschland szóvivője közölte, hogy ez az előző esztendő hasonló időszakához képest több mint 7 százalékos, míg 2016 első négy hónapjához képest közel 25 százalékos növekedést jelent, írta a handelsblatt.com. A megtermelt árammennyiség több mint négymillió háztartás átlagos éves fogyasztását fedezheti. Ugyan az idei március Németországban is az átlagosnál hidegebb volt, de a Német Meteorológiai Szolgálat adatai alapján áprilisban – elsősorban az állam déli területein - jelentős mértékben nőtt a napsütéses órák száma. Mindez komoly hatással volt a telepített 1,6 millió napelemes rendszer teljesítményére. München környékén több mint 260 órán át sütött a nap, míg Stuttgartban és Nürnbergben 250, Frankfurt am Mainban 230, Hamburgban 190, Kölnben pedig 180 órán át.

solar-panel-1982691_1920-620x465.jpg

 

 

Világszerte egyre nagyobb gondokat okoz a műanyaghulladék kezelése. Legnagyobb részét eltemetik, vagy elégetik. Újrahasznosításba mindössze a teljes mennyiség 9 százaléka kerül. A nem újrahasznosítható, vagy csak nehezen feldolgozható műanyaghulladékból egy magyar szabadalomnak köszönhetően, az építőipar számos területén felhasználható beton készülhet, írta az euronews.com. Minden a darálónál kezdődik. Az értéktelen hulladékból egy kis zúgás és kattogás után műanyag alapanyag lesz. Ezeket az apró műanyagrészecskéket keverik össze ezután a cementtel és a vízzel. Azonban ez még nem elég, ahhoz, hogy beton legyen belőle, hozzá kell önteni a magyar fejlesztésű adalékot.

mo.jpg

— A Masuko szabadalomnak a lényege egy speciális adalék, amivel a cementet átalakítjuk annyira, hogy minden olyan hulladékot, illetve darált hulladékot fel tudunk használni sóder helyett, ami nem szeretne a cementtel közösen betont alkotni. Tehát mondhatjuk azt, hogy összeragasztjuk a műanyagdarálékot a cementtel – mondta Bus Károly feltaláló.

A műanyaggal kevert betont pont úgy kell elkészíteni és teríteni, mint a hagyományos anyagot. A végeredmény a benne lévő darálék miatt rugalmasabb, ezért a feltaláló szerint leginkább autóutak alapjához és járdák készítéséhez ideális. A szabadalmat Magyarország mellett levédették a műanyag szennyezéssel leginkább érintett országokban, például Kínában, Indiában és az óceánon úszó szemétszigettel küzdő Chilében is.

@euronews

A The Future of the Fjords nevű katamarán teljesen elektromos meghajtású. Norvégia nem csupán az elektromos autók és repülőgépek fejlesztését támogatja, hanem az elektromos meghajtású hajókét is. A norvég parlament bejelentette, hogy 2026-tól a helyi fjordokban, amelyek az Egyesület Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete Világörökségi Listáján szerepelnek, már kizárólag káros anyagokat egyáltalán ki nem bocsátó hajók, kompok és más járművek közlekedhetnek. A The Future of the Fjords hajóteste szénszálas anyagokból készült, 42 méter hosszú és 15 méter széles. A hajó 400 utast tud szállítani és a meghajtásáról két elektromos motor gondoskodik, amelyek teljesítménye egyenként 450 kilowatt. Az energiaellátást egy hatalmas akkumulátor biztosítja, amelynek a kapacitása 1800 kilowattóra. Ez elegendő lenne 40 Nissan Leaf egyszeri vagy egy Tesla Model S 18-szor való feltöltésére.

Az elektromos meghajtás egyetlen hátránya a kis hatótávolság. A komp legfeljebb 16 csomóval tud haladni, a maximális hatótávolsága pedig 30 tengeri mérföld. A katamarán évente 700 oda- és visszautat teljesít Flam és Gudvangen között. Azért, hogy a hatalmas akkumulátor gyorsan feltölthető legyen, az üzemeltető a két kikötőben egy-egy hatalmas töltőállomást épített ki. Az egyes töltőállomások akkumulátorának kapacitása 2400 kilowattóra és képesek mindössze 20 perc teljesen feltölteni a The Future of the Fjords fedélzeti akkumulátorát. Miután a komp elhagyta a kikötőt, a töltőállomások akkumulátorát az áramhálózatból újratöltik.

1_3.jpg