A Terrán Generon felületére olyan speciális módon vannak integrálva a napcellák, hogy a tetőcserepek felhelyezése és megjelenése szinte megegyezik a hagyományos termékkel.

Gódi Attila kiemelte, a vállalat növekedéséhez járul hozzá a cég és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közös fejlesztése is, az úgynevezett szolárcserép, azaz a tetőcserépre integrált napelem. Az új terméket a Terrán Generont először az áprilisi Construma építőipari kiállításon mutatják be, ezt követően pedig már forgalomba is kerül. A vállalat ügyvezető igazgatója elmondta, egy normál családi ház tetőfelülete 200-250 négyzetméter, ahhoz, hogy a család teljes villamos energia igényét fedezni tudják, a Terrán Generon szolárcseréppel a tetőfelület 15-20 százalékát, 20-40 négyzetmétert kell lefedni. A fejlesztés elsősorban azokat célozza, akik új családi házat építenek, és egyúttal érdeklődnek a megújuló energiák felhasználása iránt. A Terrán által fejlesztett új szolárcserepek beépítésének költsége az engedélyeztetéssel együtt egy házra körülbelül bruttó 3 millió forint. A kezdeti időszakban a kivitelezéseknél a Terrán szakemberei szaktanácsadással segítenek megrendelőknek, részletesen bemutatják majd a termék működését.

terran-generon-cserepkep.jpg

kép : terranteto.hu

 

Mit tud a Terrán Generon?

„A napelemes tetőcserép különlegességét az adja, hogy a napcellák olyan speciális módon vannak az egyedi tetőcserepek felületére integrálva, hogy azok felhelyezése és megjelenése szinte megegyezik a hagyományos tetőcserepekkel" - árulta el Gódi Attila, ügyvezető igazgató. "Mindezt úgy, hogy a tető eredeti védelmi funkciója a teljes tetőfelületen tökéletesen biztosított.

A fejlesztés célja egy esztétikus, környezetbarát, kompromisszumok nélküli, energiatermelő tetőrendszer megalkotása volt. A speciális tetőcserép tekintetében 1 modul teljesítménye 15 Watt, vagyis mintegy 6 négyzetméteren termel 1 KW energiát.

A projektben több cég és egy egyetem is részt vesz. Egy teljesen automatizált energiatermelő sárkányt fejleszt ki és tesztel a SkySails Power GmbH, az EnBW Energie Baden-Württemberg AG, az EWE Offshore Service & Solutions GmbH és a hannoveri Leibniz Egyetem. A német szövetségi gazdasági és energiaügyi minisztérium által támogatott SkyPower100 nevű kutatási projekt alapötlete az, hogy a nagy magasságokban használt sárkányokkal energia termelhető. A technológia kiválóan alkalmas lehet a szélerőművek kiegészítésére. A program célja az, hogy 2020-ig egy teljesen automatikus energiatermelő rendszert készítsenek, amelynek a névleges teljesítménye 100 kilowatt. A megoldás teljesen önállóan üzemelne és az energiatermeléshez használt sárkányokat automatikusan indítaná, működtetné és gyűjtené be, írta az enbw.com.

sks-power-funktionsmodell-008-660x330.jpg

A projektben résztvevő vállalatok és egyetem az első rendszerrel a technológia hatékonyságát és a megbízhatóságát akarják tesztelni. A SkySails Power GmbH koordinálja a programot és biztosítja a szükséges tudást, valamint felelős a kísérleti rendszer fejlesztéséért, gyártásáért, telepítéséért és teszteléséért. Az EWE Offshore Service & Solution GmbH feladata a megfelelő tesztelési helyszín kiválasztása, a projekt dokumentálása, az engedélyek beszerzése és a prototípus áramellátásnak a biztosítása, míg az EnBW Energie Baden-Württemberg AG vizsgálja meg a célpiacokban rejlő lehetőségeket és az adott engedélyezési helyzeteket. A hannoveri Leibniz Egyetem felelős a tervezésért és a meghajtásért.

sks-power-funktionsmodell-004-768x982.jpg

 

 

Az Észak-Németországban található szigeten dönteni kell a madárvédelem és a szélerőművek között. Sylt Németország legnagyobb északi-tengeri szigete, amelytől nyugatra található a búváralakúak rendjébe tartozó madarak fő elterjedési területe. Mindezt figyelembe kell venni a szélerőművek megtervezésekor. Ez derült a német Szövetségi Tengerhajózási és Hidrográfiai Hivatal (BSH) új területfejlesztési tervéből. Syltet a dokumentumban az N-5-ös néven jelölik. A területen, Butendiekben egyébként már működik egy offshore szélerőműpark, írta a abendblatt.de. Az új területfejlesztési terv a 2026-2030 közötti időszakra vonatkozik és 13 szélenergia-területet jelölt ki az Északi-tengeren és hármat a Balti-tengeren.

pinwheel-3811646_960_720.jpg

A két tengeren jelenleg 5,4 gigawatt összteljesítményű offshore szélerőművek működnek és további 1,7 gigawatt teljesítményű szélerőművek építését tervezik. Amennyiben a már engedélyezett összes létesítményt felépítik, akkor 2025-ben Németország már 10,8 gigawatt összteljesítményű szélerőművekkel fog rendelkezni. 

 

A projekteket részben egyesült államokbeli és kínai pénzekből finanszírozzák. Az ukrán parlament tavaly nyáron elfogadta az ország energiastratégiáját, amelynek értelmében a megújuló forrásból származó energiák arányát 2035-ig 25 százalékra növelik. Az elmúlt hónapokban elkezdődött a stratégia gyakorlati megvalósítása és befektetőknek köszönhetően sikerült felgyorsítani az ukrajnai szélerőműparkok kiépítését. Jelenleg a helyi szélerőművek összkapacitása 512 megawatt, de már zajlik az újabb beruházások előkészítése, így a következő években várhatóan jelentősen nőni fog az ukrán szélenergia-termelés.

windrader-1048981_960_720.jpg

Két olyan nagy projekt is van, amely egyenként 500 megawatt kapacitású szélerőműparkok létrehozására irányul. Az egyik keretében 700 millió euróért az EuroCape nevű vállalat Zaporizzsjában épít fel egy létesítményt. A finanszírozásban részt vállal az Apollo amerikai pénzügyi befektetőcég és az USA külföldi gazdaságokat és beruházásokat támogató kormányügynöksége, az OPIC. A szélkerekeket a General Electric szállítja majd. A másik projektben Mikolajiv térségében 500 millió dollárért építenek fel egy szélerőműparkot. A beruházást a TBEA kínai transzformátor-gyártó finanszírozza. További szélerőműparkokat tervez a DTEK ukrán energiatársaság, az Ukrhydroenergo, a Vindkraft Ukraina és az ENI olasz energiakonszern. Az új létesítményekben felszerelendő szélkerekeket - a Wind to Energy rostocki mérnökiroda tervei alapján - részben a Fuhrlaender Wind Technology nevű ukrán cég gyártja majd Kramatorszkban.

A Noah nevű jármű tervezésekor az újrahasznosíthatóság volt a fő szempont. Az eindhoveni TU/Ecomotive által megálmodott elektromos autó olyan kompozit anyagból készült, amelynek alapját a cukor és a len jelenti, éppen ezért a gépkocsi az életciklusának a végén szinte 100 százalékban újrahasznosítható. A kompozit anyag a méhsejtszerkezeten alapul, könnyű és ugyanakkor rendkívül erős, írta a trendsderzukunft.de.

noah-620x349.jpg

A kétüléses Noah súlya mindössze 350 kilogramm, az elektromos motorja 20 lóerős és egy moduláris akkumulátor egészíti ki. Amennyiben később egy hatékonyabb és jobb akkumulátor válik elérhetővé, akkor a jelenlegi megoldás gond nélkül kicserélhető arra. A prototípus hatótávolsága körülbelül 240 kilométer, míg a maximális sebessége 100 kilométer/óra. A Noah még az idén megkaphatja a helyi közlekedési felügyelettől a forgalmi engedélyét.

 

Egyre népszerűbbek az elektromos kerékpárok és a dízelautókkal kapcsolatos válság csak növelheti a keresletet e járművekre. Siegfried Neuberger, a Zweirad-Industrie-Verbands (Kétkerekű Ipari Szövetség, ZIV) ügyvezetője. A szervezet 90 elektromos bicikliket és kiegészítőket készítő vállalat érdekeit képviseli. A szakember kiemelte, hogy az autóval megtett utak 50 százaléka 5 kilométernél kisebb távolságra, míg 25 százaléka 2 kilométernél kisebb távolságra történik. Éppen ezért kell meggyőzni az embereket arról, hogy ezekre a kis távolságokra kerékpárra vagy elektromos biciklire szálljanak át, írta a cio.de.

modern-802752_960_720.jpg

Németországban tavaly 720 000 elektromos kerékpárt adtak el, ez 19 százalékkal több annál, mint 2016-ban. Mindez elsősorban a kiforrott technikának, a nagyobb akkumulátorteljesítménynek és azzal párhuzamosan elérhető nagyobb hatótávolságnak, valamint a nagyobb kínálatnak köszönhető. Az elektromos biciklik átlagára tavaly körülbelül 2300 euró volt. Németország mellett komoly gyártónak számít Kambodzsa, Lengyelország és Bulgária is. Az utóbbi három államból származott a Németországba importált 2,65 millió kerékpár nagy része. Az elektromos biciklik közül 470 000 volt német gyártmány, ez 120 000 darabos növekedés a 2016-os évhez képest. A gyártás értéke 2,4 százalékkal nőtt és elérte az 1,22 milliárd euró.

Érdekesség, hogy a kétkerekű járművekre való váltás mellett érvelt a kisebb távolságok esetében Christian Buric, az ADAC német autóklub szóvivője is. Ugyanakkor hozzátette, hogy a kerékpártárolókat a busz-, a villamos-, a gyorsvasúti, illetve a vasúti megállók közelében kellene elhelyezni.

 

 

Három fiatal kutató olyan megoldást tervez elektromos kerékpárokhoz, amely akár biohulladékkal is működik. Tony Oehm, Sebastian Durchholz és Tom Hinzmann a Kuraray nevű gyártó segítségével fejlesztik ki a különleges rendszert, amely jelentős mértékben megnövelheti az elektromos biciklik hatótávolságát. Az új meghajtás olyan szuperkondenzátorokat tartalmaz, amelyeket teából, kávéból vagy akár alma- és burgonyahéjból készítenek. Az elektromos kétkerekűek ezáltal nagyobb teljesítményűek és környezetbarátabbak lehetnek. A három fiatal szakember már a benyújtandó szabadalmán dolgozik és mindenekelőtt azt szeretné, ha a megoldás kiforrott lenne.

af5bb6e06dfa81d8d44a1c08f9c1f8701bbe98d6.jpg

Sebastian Durchholz frankfurti kutató elmondta, hogy azért használnak szuperkondenzátorokat, mert azok sokkal környezetbarátabbak és hatékonyabbak, mint a klasszikus akkumulátorok. Ráadásul az ilyen szuperkondenzátorok legnagyobb előnye, hogy gyorsabban fel is tölthetők. Robert Fuss, a Kuraray új üzleti fejlesztések részlegének vezetője kijelentette, hogy a hagyományos akkumulátorokkal ellentétben a szuperkondenzátorok gyártása során kevesebb szén-dioxid kerül ki. Ráadásul ezeknél a megoldásoknál működik az energia visszanyerése is. Így az elektromos kerékpárok fékezési energiáját visszanyerik és eltárolják. A hagyományos lítiumion-akkumulátorok a folyamat során létrejövő nagy energiamennyiséget nem tudják rövid idő alatt feldolgozni. Ezért ötvözik az akkumulátorokat szuperkondenzátorokkal, írja az elektrotechnik.vogel.de.

Tom Hinzmann hozzátette, hogy az elektromos kerékpár akkumulátorait az új konstrukció sokkal jobban megóvja. Ezeket az egységeket általában 2 évenként kell cserélni, de ez az idő a szuperkondenzátorok alkalmazásával meghosszabbítható.