A távol-keleti városállam egyre inkább a napenergiás innovációkra épít és ezt támasztja alá a legújabb terv is, amelynek alapján a helyi tavak felületének egyötödét fedik le napelemekkel. A kutatók jelenleg is egy tesztrendszer megalkotásán dolgoznak. Az EDB nevű helyi hivatal több mint 11 millió szingapúri dollárral támogatja a projektet, amelyet a Szingapúri Nemzeti Egyetem (NUS) Napenergia-kutató Intézetének a megbízásából a 35 éves Lu Zhao vezet. A helyi 17 víztározóból 10 esetében vizsgálják meg azt, hogy a felületükön elhelyezhetők-e napelemek. Az egyik érintett víztározó a Tengeh, amely köré lakásokat építenek, így egy intelligens, fenntartható városrész jön létre. A tó felszínén elhelyezett napelemek teljes felülete 11 000 négyzetméter és összesen hét gyártó kilenc eljárását tesztelik a napenergia hasznosítására. Van olyan gyártó, amely például víz segítségével hűti a napelemeket, mert hisz abban, hogy így több áramot termelhet. A kísérleti üzem annyi áramot termel, ami elegendő 250 négyszobás lakás ellátására.

Lu úgy vélte, hogy ha Szingapúr úgy dönt, hogy az édesvizei felületeinek nagy részét a napenergia hasznosítására használja, akkor az komoly dolgot jelent majd és 50-100 hektárról lesz szó. Többek között olyan kérdéseket kell megválaszolni, hogy melyik szög a legjobb a leghatékonyabb áramtermeléshez, milyen kábeleket kell alkalmazni a megtermelt áram továbbítására és milyen gyakran kell kitisztítani a napelemeket, amiket a madarak előszeretettel használnak. De tisztázni kell azt is, hogy a projekt milyen hatással lehet a környezetre, a napelemek elhelyezése a tavakra és azok élővilágára, elsősorban az algákra. Lu kifejtette, hogy tartósan szeretnének néhány száz megawatt áramot a víztározók felületén elhelyezett napelemek segítségével megtermelni. A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy hektár vízfelületen körülbelül egy megawatt áram termelhető.

20161021_solar_th05_read-only.jpg

Masagos Zulkifli szingapúri vízügyi, környezetvédelmi és nyersanyagügyi miniszter elmondta, hogy az úszó rendszerek nem csupán abban segítenek nekik, hogy szabadon maradjanak az értékes földterületeik, hanem mérséklik a víztározóik párolgási veszteségeit is. A városállam azért is támogatja a kísérleteket, mert hosszú távon szeretné csökkenteni a függőségét a szomszédos országoktól és azok nyersanyagaitól, főleg az indonéz gáztól. A víztározók és tavak mellett a helyi szakemberek egy tengeri mesterséges szigeten is napelemeket helyeznek el. A 350 hektáros Semakau sziget a szingapúri szemétégetés után maradt hamuból jött létre. Zulkifli bejelentette, hogy az év végéig a kétszeresére növelik a víztározók felszínén elhelyezett napelemes rendszerek felületét.

 

A Tesla elsősorban az elektromos autóiról ismert, de immár napelemes cserepeket is piacra dobott. Elon Musk, a Tesla alapítója azt szeretné, ha a konszern a megújuló energia területén univerzális szolgáltatóvá válna. Éppen ezért a Tesla Motors új neve Tesla Incorporated lett. Az egyik termék volt a Powerwall energiatároló rendszer, ez egészült ki az új napelemes cseréppel. A Tesla napelemes cserepe gyakorlatilag optikailag semmiben sem különbözik a hagyományos cserepektől. A társaság a Solar City nevű leányvállalatával közösen fejlesztette ki a Solar Roof nevű rendszert, amely négy különböző változatban lesz elérhető. Ezek a texturált vagy sima lemezszerű zsindely, valamint a palaszerű és a "toszkán" hullámos cserép. A fejlesztés eredményeként az új termékek az utca felől nézve teljesen úgy néznek ki, mint a hagyományos cserepek, azonban a hatékonyságuk eléri a hagyományos napelemek 98 százalékát. Emellett a Tesla az Amerikai Egyesült Államokban garantálja a hosszú üzemidőt. Az új napelemes cserepek közül a texturált és a sima lemezszerű zsindely a nyártól lesz megvásárolható, míg a palaszerű és a "toszkán" hullámos cserép 2018-tól.


tesla-solar-roof-e1482789745324.jpg

 

vizeromu_wehr1_foto_wien_energie_fotobyhofer.jpg

Többhónapos próbaüzem után átadták azt a föld alatti erőművet Bécsben, amelyet a Duna-szigetnél lévő gátba integráltak. Az arkhimédészi csavarral működő vízerőmű a Duna és az Új Duna közötti szintkülönbséget használja ki. Mintegy 130 háztartás számára elegendő áramot termel az osztrák főváros legújabb törpe vízerőműve, amely a Duna-szigetnél található. Az arkhimédészi csigákkal működő erőművet az Új Dunán (Neue Donau) lévő gátba, a Wehr1-be integrálták, így nem csúfítja el a környezetét. A föld alatti erőmű a Duna és az Új Duna mintegy 3,8 méteres szintkülönbségét használja ki, méghozzá úgy, hogy munkára fogja az előbbiből az utóbbiba átszivárgó vizet, amelyet eddig egyszerűen csak elvezettek a gáton keresztül. A létesítménybe a föld alatt érkezik a víz, ezen kívül egy gépházból, egy 15 méteres csigából és egy 60 méter hosszú vízelvezetőből áll. Éves teljesítménye 400.000 KWh, és évi 175 tonna szén-dioxidtól kíméli meg a környezetet. Az 1,8 millió eurós beruházás a bécsi áramszolgáltató, a Wien Energie és a város vízügyi osztályának (MA 45) közös projektje.

(Eurocomm-PR)

Copyright: Wien Energie/FOTO by HOFER

Gondoltak-e már arra, vajon mi történik a régi szélerőműparkokkal, a leszerelt szélkerekekkel? A kérdés aktuális, ugyanis a korábbi generációs berendezések közül sok lassan eléri a nyugdíjkort. Mindenekelőtt a hatalmas szélkerékrotorok újrahasznosítása esetében nem sikerült még megnyugtató megoldást találni. A rotorok általában gyantával ragasztott üvegszálas vagy szénszálas kompozitból készülnek és éppen ezért nehezen hasznosíthatók újra.

picture-117356641.jpg

Csak Németországban több mint 28 000 szélerőmű üzemel. Michael Schneider, a Remondis nevű újrahasznosító cég szóvivője elismerte, hogy hatalmas problémával szembesülhetnek a közeljövőben, hiszen számos korábbi generációs szélkerék éri el a 20 éves üzemidejét és ezután le kell állítani azokat. A rotorokat eddig nem tudták szétválasztani, csak feldarabolni és elégetni, ami környezetszennyező eljárás. Ráadásul a szeméttelepek sem szívesen veszik át az alkatrészeket, mert azok elégetése károsítja az alkalmazott szűrőket. Ezért a telepek csak kis mennyiség fogadására hajlandók. A Remondis azzal számol, hogy idén országos szinten a rotorok leszerelése után több mint 9000 tonna feldolgozandó anyag marad és ez a mennyiség 2021-ig 16 000 tonnára nőhet.

Wolfram Axthelm, a szélkerekekkel foglalkozó szakszövetség szóvivője közölte, hogy a felhasznált anyagok közül az acélt, az alumíniumot, a rezet és a betont probléma nélkül újra fel lehet dolgozni. Emellett már kutatják, hogy miként lehetne a rotorokban lévő anyagok újrahasznosítását is megoldani. Az egyik ilyen projekt a Fraunhofer Társaság Vegyi Technológiai Intézetében zajlik és a szakemberek már el is érték az első sikereket. Az intézmény szóvivője elmondta, hogy az összeragasztott anyagokat miniatűr robbanótöltetekkel választják el egymástól. A technológia működik laboratóriumi körülmények között, a távlati cél az, hogy 3-5 éven belül ipari mennyiség esetén is alkalmazható legyen. Azt ugyanakkor egyelőre nem lehet tudni, hogy az eljárás mennyibe fog kerülni és az üzemeltetők számára mekkora többletköltséget jelent majd az alkalmazása.

 

electric-car-ev-charging-station.jpg


Napjainkban még viszonylag kis hatótávolság jellemzi az elektromos gépkocsikat. Ennek oka, hogy az akkumulátorok sok helyet foglalnak. Ezen változtatnának a Fraunhofer Társaság tudósai. Az elektromos járművekben - modelltől függően - akár több száz vagy több ezer akkumulátor is lehet, amelyek működését szenzorok felügyelik. Az akkumulátorok házai és vezetékei töltik ki az autókban rendelkezésre álló hely több mint 50%-át. A Fraunhofer Társaság Kerámia Technológiák és Rendszerek Intézete, valamint az intézmény partnerei - a ThyssenKrupp System Engineering és az IAV Automotive Engineering - az üzemanyagcelláknál alkalmazott úgynevezett bipoláris elektródákat használják a lítium akkumulátoroknál. Ezek fémes fóliák, amelynek mindegyik oldalát kerámiaréteggel látják el. Így a fóliák egyik oldal anód, míg a másik katód lesz. Az első laboratóriumi tesztek sikeresek voltak.

Az új rendszerben az akkumulátorokat nem egymás mellé, hanem egymásra helyezik el, ezáltal több egység fér el ugyanakkora helyen. Az elektromos ellenállás jelentős mértékben csökken és az akkumulátorok elektródái úgy épülnek fel, hogy az energiát nagyon gyorsan leadják, majd újra felveszik. Dr. Mareike Wolter, az intézet projektvezetője kijelentette, hogy az új elhelyezési koncepciónak köszönhetően az elektromos gépkocsik hatótávolsága a jövőben akár az 1000 kilométert is elérheti. Wolter hozzátette, hogy a bipoláris elektródákat úgy tervezték meg, hogy minél kevesebb helyet foglaljanak, minél több energiát tároljanak, egyszerűen előállíthatók legyenek és sokáig működjenek. Az első lépés az, hogy a kerámiaanyagokat megbízhatóan tudják reprodukálni, míg a második lépés, hogy nagyobb méretű akkumulátorokat gyártsanak. Az első járműves tesztekre 2020-ig kerülhet sor.

forward-labs-solar-roof-layers-889x663.jpg

A hazai napelemes cserép nem került végül gyártásba, a Tesla viszont jövő hónaptól szállítja termékét és most egy újabb rivális jelen meg a napelemes piacon. 

A Tesla hatalmas figyelmet és pénzt fektet a napelemes technológiája fejlesztésére. De a start-up Forward Labs vállalkozás egy olyan napelemes rendszerrel készül a piacra lépni hamarosan, amely 33%-kal olcsóbb a Teslánál és fele annyi idő alatt lehet telepíteni, mint riválisát. A Forward Labs tervezése tökéletesen illeszkedik a hagyományos tetőhöz. Mivel a Forward Labs költséghatékonyabb anyagokat használ, a költségek átlagosan 33% -kal alacsonyabbak, mint a Tesla napelemes rendszere. A telepítés néhány nap alatt elvégezhető. A rendszert passzív módon hűtik a panelek alatt levő nyílásokon keresztül, és ha egy panel elromlana, akkor ki lehet pattantani és egy újat tenni a helyére. A Forward Labs napeleme várhatóan a következő évben érkezik.

forward-labs-solar-roof-889x587_1.jpg

A Magyar Napelem Napkollektor Szövetség elnökével, Kiss Ernővel beszélgettünk a bevezetésre kerülő teljesítménydíj várható hatásairól a napelemes piacon.

 

Mennyire volt meglepő a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség (MNNSZ) számára a két hete bejelentett napelemes rendszerek után fizetendő teljesítménydíj?

​Nem számítottunk új teher bevezetésére a napelemes rendszerek esetében, különösen azért nem, mert hazánkban mindössze ​30.000 háztartási méretű napelemes rendszer működik, ami messze elmarad a kedvező napenergia adottságainkból adódó lehetőségeinktől, és az EU országok átlagától. Ellene hat az EU irányelveknek is, hiszen 2020 december 31-ét követően már csak olyan épületek építhetők, amelyeknek közel nulla az energiaigényük, melyre az egyik legjobb megoldás a napelemes rendszer hőszivattyús felületfűtéssel kombinálva. Ez a határidő már belátható közeli ahhoz, hogy ma már csak ilyen épületeket építsünk. Ez a rendelkezés azonban pont azokat a családokat sújtja, akik ilyen rendszereket - tehát a 2020-as építészeti eljárásoknak megfelelni akaró otthonokat - teremtenek.

Kire szabták ezt a 4 kW-os​ teljesítményhatárt?

​A törvényalkotó szándéka szerint ez az átlagnál nagyobb napelemes rendszerekre vonatkozna. Ez a gondolat azonban egy kicsit eltér a hazai gyakorlattól, mivel egy átlag család 2500 kWh villamosenergiát fogyaszt, évi 100 e Ft értékben, ami mindössze 1 millió Ft-os 2 kW-os napelemes beruházással ​kiváltható 30-40 éves működési időtartam alatt. De sajnos ma még nem az átlag, hanem az átlagnál kicsit jobb módú, nagyobb családi házban, vagy lakásban élő családok, illetve a kisvállalkozások vásárolják a napelemeket, ezért jelenleg 8,3 kW egy átlagos rendszer.

napelem-tamogatas-napelem-rendszer-palyazatok.jpg

Az új "adó" nélkül is nehéz a lakosságot a napelemes rendszerek irányába terelni. Milyen hatásai lehetnek az új díjnak?

Sajnos erősíti a szkeptikusokat, hogy kevésbé éri meg napelemekbe fektetni, mivel az EU átlagos 5 éves megtérülésével szemben hazánkban már 10 év a megtérülés. Ezt a megtérülési időt növeli az új teljesítménydíj is, melynek havi mértéke még nem került meghatározásra. Hazánkban azért rosszabb a megtérülés, mert a világ legmagasabb ÁFA kulcsa párosul az EU egyik legalacsonyabb bruttó villamosenergia tarifájával, kiegészítve a kimagasló mértékű napelemes termékdíjjal, mely 114 Ft/kg+ÁFA, ami kétszerese az ólom savas akkumulátor 57 Ft/kg tételének, és hatszorosa a második legmagasabb belga termékdíjnak. Tovább ronthatja a megtérülést az egyedülálló tűzeseti leválasztó kapcsolóbeépítési kötelezettség is.

 

A hálózatterhelési kompenzáció ind​okkal, amelyet a Kormány hangoztat, mennyire lehet egyetérteni?

Egyetértünk a “használó fizessen” elvvel, de az elszomorító, hogy amíg a világon mindenhol adókedvezményekkel támogatják a megújuló energia hasznosítás elterjedését,​ hazánkban immár 3. éve újabb és újabb adók, díjak és kötelezettségek terhelik a megújuló energiákat hasznosító rendszereket, adókedvezmények helyett.

 

Vannak információi arról, hogy az Önök szövetsége által képviselt cégek mekkora volumenű telepítést végeztek 2016-ban, vagy korábban?

Robbanásszerű fejlődés zajlik a magyar napelemes piacon! Tagvállalatainktól érkező jelzések szerint az elmúlt évben ismét megduplázódott a telepített háztartási méretű napelemes rendszerek száma, becsléseink szerint ez 25-30 ezer rendszer, összesen 200 - 250 ezer kW kapacitással. Ez azért is meglepő, mert a tavalyi évben komoly veszteségeket szenvedett el a felújítási ipar, így a szolár rendszereket telepítő cégek is az év elején beharangozott, majd augusztusban megjelenő, és néhány óra alatt kimerülő kerettel elindított “Otthon Melege” támogatási program miatt. Az ilyen programok több kárt okoznak, mint hasznot, hiszen elbizonytalanítja a felújításba belevágó családokat, és ezért sokan elhalasztják a beruházási döntéseiket. Az idei évben elindított Otthon Melege Program már szélesebb körben elérhető, de sokkal kisebb támogatást jelent a 0%-os hitel. Ennek ellenére bizakodóak vagyunk, hiszen az EU forrásból biztosított hitel sok családi ház és lakás felújítását teszi lehetővé.

Az 500 kW-os kiserőművek száma már meghaladja a 100 db-ot, és örvendetes módon megépültek az első naperőművek is: a Mátrai Erőmű mellett 16 MW, és a Pécsi Hőerőmű mellett 10 MW kapacitással. Az idei évben is több naperőmű-beruházás indul meg, pl. bővítik a mátrai és a tüskésréti erőműveket, Százhalombattán és Kaposvár térségében is elindulnak a nagy beruházások. Örvendetes, hogy a legjelentősebb hazai szereplők, köztük az MVM is jelentős részt vállal a hazai napelemes piacban: a közeljövőben több naperőmű- és energiatároló beruházást is megvalósít!

A megépült napelemes erőművekről pontos adatokkal a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) minden év júniusában jelenik meg, így rövidesen a hivatalos adatokat is megismerhetjük. Az elmúlt év végéig összesen 2400 db napelemes kiserőműre érkezett be kérelem a MEKH-hez, összesen 1.200 MW teljesítményben, amely a tervezett paksi bővítésnek a fele! Hatalmas különbség, hogy a napelemeket befektetők kívánják megépíteni: Bízunk benne, hogy sok valóban meg is fog épülni!

 

Hány céget képvisel a szövetség, és miért éri meg csatlakozni az MNNSZ-hez?

Tagságunk a hazai megújuló energiaipar legjelesebb képviselőiből áll, akiknek közös célja, hogy hazánkban is mind szélesebb körben elterjesszük a megújuló energiák, ezen belül a napenergia hasznosítását, és ezt a potenciális felhasználók körében népszerűsítsük. Tevékenységünkkel célunk az import energiafüggőség csökkentése, a hazai megújuló ipar fejlesztése, és munkahelyek teremtése. Közel 300 tagvállalatunk a hazai napkollektor-, napelem-, invert​er​-, tartószerkezetgyártók és forgalmazók, a megújuló alapú villamosenergia-termelés és -értékesítés, a napelemes és napkollektoros rendszerek tervezése, kivitelezése és az oktatás területét képviseli. ​Tagjaink tevékenységét segítjük saját népszerű kommunikációs felületeinkkel, melyeket az évi mindössze 35.000 Ft-os tagdíj mértékéig díjtalanul vehetnek igénybe. Rendszeresen szervezünk oktatásokat, képzéseket, kiállításokat, konferenciákat és előadásokat a tagvállalatainkkal és partnerszövetségekkel, szervezetekkel is együttműködve​. Az idei évben kerül megrendezésre a VI. Szolár Konferencia a Construma Reneo kiállítás keretein belül, mely évről-évre teltházas rendezvény. Évente több szakmai utat is szervezünk, melyen tagjaink kedvezményesen, önköltségi áron vehetnek részt.